In articolul acesta va prezentam cei mai importanti 4 factori de marketing. Marketing-ul este folosit pe scara larga pentru a se atinge obiectivele companiilor dintr-o arie extinsa de domenii. Factorii determina gradul de atingere a obiectivelor se impart in doua clase:
- Factori de marketing interni
- Factori de marketing externi
Factori de marketing interni
Factorii interni reprezinta totalitatea variabilelor interne ale companiei care faciliteaza atingerea obiectivelor fixate pentru o anumita perioada de timp, in conditiile unei eficiente ridicate.
Lista acestor factori se afla in permanenta extindere, fiind foarte complexa si depinzand de domeniul in care activeaza compania. Una dintre cele mai complete prezentari ale factorilor se gaseste in articolul “The Concept of the Marketing Mix”, publicat de Neil Bordem, in 1964, in care autorul ne introduce Ideea celor 4 „P”:
- Product (= produs)
- Price (= tarif)
- Promotion (= promovare)
- Place (= loc)
1. Produsul
Produsul poate fi unul fizic/ online, sau un serviciu care poate rezolva o anumita nevoie/ dorinta a cumparatorului. Intelegerea in totalitate a problemei care trebuie rezolvata de produsul respectiv are o importanta semnificativa. Foarte importanta este si propozitia unica de vanzare si se remarca, de asemenea, perspectiva clientului asupra produsului.
2. Pretul
Pretul produsului presupune valoarea reala si totala platita de cumparator pentru a intra in posesia acelui produs. Pretul poate influenta comportamentul produsului in piata. Daca pretul produsului este mai mare sau mai mic decat valoarea perceputa a produsului, acesta nu se va vinde bine. Exista cazuri in care produsele au preturi ridicate, dar se vand bine intrucat satisfactia consumatorului este ridicata si implicit creste si valoarea perceputa a acestuia.
3. Promovarea
Promovarea este reprezentata de totalitatea strategiilor si a tehnicilor de marketing puse in aplicare de companie. Acestea pot fi ofertele speciale, publicitatea platita, diverse promotii si interactiunea cu publicul. Indiferent de modul in care are loc, promovarea trebuie sa fie potrivita pentru produs si sa tinteasca segmentul potrivit din piata
4. Locul
Locul reprezinta modul in care produsul ajunge in posesia cumparatorului. Distributia produsului este un lucru major in ciclu de viata al produsului, influentand relatia dintre vanzator si cumparator.
Factori externi:
In aceasta categorie sunt inclusi factorii care, in general, nu pot fi controlati de companie. Cativa dintre acesti factori sunt: cererea de consum, practicile comerciale, competitivitatea, conjunctura economica si evolutia culturii, a tehnologiei si a legislatiei.
Toti acesti factori externi pot afecta negativ compania, chiar daca factorii interni sunt reprezentati de indici pozitivi.
Asadar, cei mentionati mai sus sunt factorii care afecteaza activitatea de marketing.